Wzór do sitodruku na odzieży (najczęściej używana metoda) powinien być zaprojektowany i przygotowany z uwzględnieniem jego specyfiki.
Sitodruk ma swoje mocne strony, których inne metody nie mają – dobre krycie, intensywne kolory, trwałość, możliwość zastosowania technik specjalnych: farby puchnące, 3D, odblaskowe, fluorescencyjne, żele, brokaty (i łączenie w/w technik).
Najczęściej jest tak, że najlepsze projekty pod sitodruk robią graficy, którzy już się z tą metodą zetknęli i choć trochę ją poznali.
Druk w sitodruku odbywa się przy pomocy szablonów (sito – rama z naciągniętą drobną siatką – z naniesionym na nie wzorem). Aby powstał kolorowy wydruk należy wzór graficzny podzielić na kolory – rozbarwić. W efekcie każdy użyty we wzorze kolor jest drukowany osobnym szablonem.
Rzadko kiedy (w zasadzie prawie wcale) w druku na odzieży używa się rozbarwień typu CMYK (tak jak np. w druku gazet czy książek) ze względu na to, że farby CMYK są transparentne i drukuje się nimi na białym podłożu.
Odzież do druku tylko w niewielkiej części jest biała. Najczęściej drukujemy na innych kolorach, przeważnie ciemnych. Aby prawidłowo odwzorować wzór na kolorowych tkaninach potrzeba farb kryjących oraz naniesienia farby podkładowej.
Zatem rozbarwienia wykonuje się przy użyciu skali Pantone a ich nieodzowną składową jest warstwa podkładowa.
Wiedza na temat wykonywania rozbarwień tego typu nie jest powszechna – przeciwnie: mało który grafik to potrafi a jeszcze mniej potrafi to robić dobrze.
W przypadku wzorów prostych jest dość łatwo; każdy widoczny kolor to osobna klisza oraz biały podkład, nieznacznie „cofnięty” aby po wydrukowaniu kolorów nie wystawał spod nich.
Jeśli chodzi o wzory w których kolory się mieszają (np. fotograficzne, przejściami jednego koloru w drugi) sprawa się komplikuje. Trzeba wybrać odpowiednie kolory składowe i przewidzieć w jaki sposób się będą mieszać. Trzeba dobrać odpowiednią liniaturę rastra, trzeba też uwzględnić możliwości maszyny, właściwości tkaniny i inne.
Wzory złożone drukuje się przeważnie na podstawie rozbarwień na 8-12 kolorów, nie da się ich zatem dobrze (bez zubożenia palety kolorów) wydrukować na maszynie 4 czy nawet 8 kolorowej.
Przygotowanie złożonego wzoru do sitodruku kosztuje znacznie więcej niż prostego:
Rozbarwienie, każda klisza, każdy szablon, ustawienie wzoru na maszynie, dobór farb a w końcu sama maszyna są o wiele droższe, zatem najbardziej opłaca się w ten sposób drukować większe nakłady (powyżej 100 a nawet 500 szt).

Nie każdy skomplikowany wzór jest atrakcyjny, tak jak nie każdy jednokolorowy jest zbyt ubogi.
Wielokrotnie mieliśmy do czynienia w naszej pracy zarówno z wzorami, które mimo użycia w nich wielu kolorów wyglądały mało ciekawie, jak i znakomitymi jedno czy dwukolorowymi.

Poniżej kilka wskazówek jak dobrze projektować pod sitodruk, tak aby efekt był lepszy, koszty przygotowania niższe i drukarz miał łatwiejszą pracę:
jeśli możesz, ogranicz liczbę kolorów – to pomysł się liczy!
Jeśli to nie jest absolutnie konieczne, nie używaj dużych płaszczyzn (duża powierzchnia farby nie „oddycha” gorzej się układa, gorzej wygląda
Używaj we wzorze koloru koszulki – to jest kolor, który masz „za darmo”!
Staraj się nie stosować przejść tonalnych jeśli wzór naprawdę tego nie uzasadnia.
Przejścia tonalne są trudniejsze (zatem droższe) w druku i przygotowaniu.
Używaj ciekawych czcionek! Często sama czcionka, twórczo użyta wystarcza za
cały wzór.
Używaj prostych ale efektownych efektów takich jak np. postarzanie, efekt
„vintage” – dzięki temu rozbijesz płaszczyznę farby oraz uatrakcyjnisz grafikę.
_ Rysunek często wygląda na koszulce lepiej niż zdjęcie.
Używaj raczej dużych elementów, drobne detale i tak będą mało widoczne.

Niezależnie od tego czy weźmiesz powyższe rady pod uwagę czy też nie, każdy wzór jaki dostarczysz potraktujemy z należytą starannością i postaramy się go wydrukować aby wyglądał jak najlepiej! Robimy to dla Was codziennie.

Zawsze służymy radą i pomocą!

Twórczego projektowania!

Wpływ odzieży na jakość druku jest tematem zbyt rzadko poruszanym.
Zazwyczaj przy wyborze odzieży pod druk kierujemy się ceną, kolorystyką, fasonem, marką, gramaturą, jednocześnie zakładamy, że powyższe decyzje nie mają wpływu na nadruk.
W praktyce jest jednak inaczej.

Z punktu widzenia procesu druku najczęściej spotykanym problemem z jakim się musimy zmierzyć jest skład chemiczny dzianiny (lub tkaniny)
W znakomitej większości przypadków drukujemy na 100% bawełnie. Część kolorów czy też wzorów dzianin zawiera domieszki, przeważnie poliestru, lycry, wiskozy itp.
Tak jest np. w przypadku kolorów melanżowych.
Domieszki sztuczne mogą powodować (i przeważnie powodują) migrację barwnika pod wpływem temperatury do nadrukowywanej farby. Skutkuje to tym, że kolory jakie nadrukowujemy, zwłaszcza czyste, żywe, jasne, zostają zabrudzone, niejako „gasną”.
Biel farby staje się (w zależności od koloru materiału) szarawa, zaróżowiona, w inny sposób zabarwiona. Kolorystyka wzoru zostaje zmieniona.
Szczególnie rzuca się to w oczy gdy część nakładu drukowana jest na bawełnie 100% a część na materiale z poliestrem (np. zamówienie jest na 100 czarnych koszulek i 20 czarnych bluz – które często mają domieszkę).
Ten sam wzór wygląda po wydruku inaczej właśnie ze względu na skład materiału!
Naszym standardowym działaniem jest (zakładając, że znamy skład tkaniny) użycie specjalnych farb podkładowych blokujących migrację barwnika. To jest dodatkowa warstwa farby zatem nadruk staje się trochę grubszy, sztywniejszy.
Używamy też podkładowej bieli z dodatkami blokującymi. Te sposoby, jak również obniżanie temperatury utrwalania nie zawsze odnoszą skutek. Są takie barwniki i domieszki w tkaninach, które niezależnie od naszych starań barwią nadruk.
Wyjściem z takiej sytuacji może być np. zmiana problematycznej odzieży na inny rodzaj, lub pogodzenie się z faktem, że nadruk wygląda na tych wyrobach trochę inaczej.

Innym problemem w druku związanym bezpośrednio z wyborem odzieży jest krycie farby, brak gładkości, wychodzące z farby włókna dzianiny.
Dzianiny i tkaniny wykonywane są z przędzy różnego gatunku.
Najtańsze wyroby, klasy popularnej wykonywane są z przędzy typu „open end” , z krótszych włókien, które powodują, że ten typ dzianiny jest stosunkowo szorstki.
Dzianiny są produkowane w różnej gęstości splotu: te tańsze przeważnie w niższej. Dodając jeden czynnik do drugiego…otrzymujemy materiał mogący sprawić problem w druku.
Na szorstkim materiale trudniej się drukuje, trzeba często nanosić dodatkowe warstwy farby aby jej krycie było odpowiednie. Szczególne wyzwanie ten typ dzianin stawia nadrukom typu fotograficznego, gdzie kolory przenikają płynnie jeden w drugi. Czasem dobre odwzorowanie płynnych przejść tonalnych na rzadkich, szorstkich dzianinach jest prawie niemożliwe. Polecamy wtedy koszulki wyższej jakości, z bawełny czesanej, również te o gęstszym splocie, gładsze, przez to droższe, ale gwarantujące dobrą jakość druku i znakomity efekt końcowy.
Użycie wyrobów wyższej jakości sprawia, że nadruki wyglądają lepiej nawet po wielu praniach.

Na efekt druku ma wpływ również kolorystyka wyrobu. Koszulki czarne i ciemne wymagają (aby uzyskać na nich żywe, czyste kolory farby) nakładania białego podkładu. Zdarza się, że jedna warstwa nie wystarczy i wtedy nakładamy dwie (lub więcej!)
Na kolorach pastelowych, jasnych ten problem nie występuje.

Sitodruk jest procesem bardzo złożonym. Na końcowy, bardzo dobry efekt druku ma wpływ wiele czynników:
odpowiednia, „przyjazna” w druku grafika
– dobrze (jakościowo, kolorystycznie) dobrana odzież
– odpowiednie przygotowanie grafiki do druku (rozbarwienie, separacja)
– odpowiednie przygotowanie szablonów (siatka, emulsja, naświetlanie)
– odpowiednie farby (rodzaj, jakość)
– wysokiej jakości druk (odpowiednie kwalifikacje drukarzy, nowoczesny, solidny park maszynowy

W tym artykule parę słów o ostatnim punkcie, dotyczącym samego druku.

Właściwie przeszkolony, doświadczony (z wieloletnim doświadczeniem w nowoczesnej firmie) drukarz jest absolutnie kluczową postacią w każdej dobrej firmie sitodrukarskiej.
Ma on za zadanie, korzystając ze swojej wiedzy i doświadczenia połączyć wszystkie elementy procesu druku, częściowo wymienione na wstępie, aby uzyskać efekt zgodny ze sztuką drukarską oraz oczekiwaniami klienta.
Drukarz musi posiadać narzędzia, które jego pracę umożliwią: dobrze przygotowane szablony, wysokiej jakości farby oraz maszyny i urządzenia, stanowiące najbardziej kosztowny i zaawansowany element drukarni.
Maszyny drukarskie mogą stanowić (głównie ze względu na koszty) poważne ograniczenie możliwości druku.
Większość początkujących drukarzy (też byliśmy początkujący – przeszło 20 lat temu!) korzysta z ręcznych maszyn 4 – 6 kolorowych.
Proste wzory, niewielkie nakłady da się oczywiście na takim sprzęcie wykonać, natomiast wzory złożone, wielokolorowe, w dużych nakładach wymagają maszyn automatycznych, precyzyjnych, wielokolorowych.
W naszej firmie korzystamy z maszyn 12 i 16 kolorowych potrafiących odwzorować nawet najbardziej skomplikowane wzory.
Do prostych wzorów wciąż używamy ręcznych maszyn solidnej marki.

Drukarnia, która używa mniejszych maszyn, 6-8 kolorowych, aby odwzorować złożony, barwny wzór musi ograniczać ilość kolorów w rozbarwieniach! To ma zasadniczy (ujemny) wpływ na skalę barwną Twojego wzoru. Na małej maszynie niektóre istotne kolory będą musiały być pominięte i ich po prostu nie będzie.

Zgodnie z zapowiadaną obietnicą publikujemy krótki film, który powstał w naszej firmie przy okazji montażu naszej najnowszej maszyny MHM Arioli S-Type Xtreme. Zarejestrowaliśmy go w poklatkowej technice time-lapse by pokazać w skrócie, jak to wyglądało. Zobacz →

Mamy przyjemność poinformować, że firma Inna s.c. stała się posiadaczem najnowszego modelu karuzeli sitodrukarskiej MHM S-Type Xtreme. Zwiększyły się tym samym nasze możliwości jeśli chodzi o ilość możliwych kolorów do wydrukowania. Teraz w przypadku złożonych nadruków jesteśmy w stanie zaoferować nadruk w 14 lub nawet 16 kolorach.

Już wkrótce opublikujemy krótki film, który powstał przy okazji montażu maszyny w naszej firmie. Zarejestrowaliśmy go w poklatkowej technice time-lapse by pokazać w skrócie jak to wyglądało.

Zobacz →

www
 
Z przyjemnością informujemy, że oficjalnie ruszyła nasza nowa strona internetowa. Teraz dzięki zgromadzonym na niej informacjom, dowiedzą się Państwo dużo więcej o naszej firmie, naszej ofercie i naszej pracy.
Zobacz →

 
W poście tym prezentujemy krótki film z zeszłorocznej wyprawy do Sudanu.
 
Ponieważ mieliśmy przyjemność wykonywać koszulki dla Adventure Club na ta wyprawę, dlatego serdecznie zapraszamy na materiał.
 

tt
Niezmiernie miło nam poinformować, że firma Inna s.c. zajęła pierwsze miejsce w konkursie Fruit Challenge. 11. grudnia firma Fruit of the Loom poinformowała na portalu społecznościowym Facebook, o wynikach organizowanego konkursu. Zobacz →